vrijdag 27 juni 2014

Triathlon Stein. Fietsparkours of spelen met ledenmaten en erger MATERIAAL.

21-06 was het zoveer. Mijn 2de wedstrijd van de eredivisie 2014. Het werd zoals verwacht werd een zwemonderdeel zonder wetsuit. En gezien mijn vetpercentage dat momenteel nog steeds onder de 6% ligt en het feit dat ik een hekel heb aan kou, besloot ik na overleg met Rob tactisch te water te gaan. In de line up waar elke atleet word opgeroepen besloot ik wat te rekken en warm te draaien. Aangezien ons team (triathlonteamNL) tweede in de rangschikking stond hield dit dus in dat wij als tweede team naar voren werden geroepen. Waardoor ik op de 2de lijn kwam te staan. De start was 43 over en om 39 mochten we te water. Iedereen ging meteen te water en ik besloot samen met mijn vrienden tot de laatste 20'' te wachten. Je kan niet allemaal vooraan liggen. Hierdoor zou ik tijdens het zwemmen langer warm blijven en dat bleek. De eerste 600m zwom ik soepel mensen voorbij. Pas in de laatste 150m kreeg ik problemen met de kou. Dit is nog te overzien. En uiteindelijk kwam ik in de derde groep het water uit tot mijn verbazing. Even dreigde ik onderweg naar de fiets de aansluiting te missen omdat ik niet kon geloven niet als laatste het water uit te zijn gekomen. Maar uiteindelijk als 41ste niet super maar voor mijn doen goed genoeg. Daarna de fiets op. Ik werd al voor de start door mensen gewaarschuwd dat het parcours gevaarlijk is. Maar dat blijkt achteraf zacht uitgedrukt. Als iemand mij zou vertellen dat de persoon die het parcours gekozen heeft dronken was bij het uitvoeren van zijn taak had ik die zo geloofd. Later meer daarover. Ik kwam uiteindelijk in de fietsgroep met o.a Niek Heldoorn, Mark Hamersma, Chris brands en nog zo een 7 andere waaronder 2 trimates. Ik besloot wat te drinken en wilde het stuk waar ik voor gewaarschuwd was voorin doorkomen. Obstakel 1, met je carbonfiets en wielen de stoeprand af, rakelings langs de betonpotten midden op de weg. S bocht waar je net in je eentje door past, s bocht bocht links rechts, U turn een stoeprand af en vanaf daar eindelijk normale weg... Als ik geen team had gehad was ik afgestapt mijn fiets is me meer waard dan me ledenmaten maar gezien de wedstrijden die nog komen voor mij nogal onnodige risico's. Leuk voor op een mountainbike of als je volledige sponsoring van materiaal geniet. En zelfs dan moet je je afvragen waar het goed voor is. Maar ach wie weet volgend jaar beter. Mark en Chris vroegen me meteen om mee te draaien en in eerste instantie liet ik me er toe verleiden. Maar toen ik op de brug zag dat het gat naar groep 2 maar 25'' was besloot ik achteraan de groep te rijden op een meter of 4 door de gevarenzone en uiteindelijk netjes in de groep op alles wat daarna komt. Ik hoefde ook niet mee te fietsen wetende dat mijn benen op een losse 5km goed zijn voor een sub 15' Als je ervan uitgaat dat de gemiddelde nederlandse triathleet 17-18'loopt in de top 25 met hier en daar een uitschieter zou dat inhouden dat er sowieso mensen in de groepen voor ons 2' aan hun broek krijgen. De uitvoering is dus simpel lekker mee pedellen en daarna lopen. Zo gezegd zo gedaan. Al raakte ik door het letten op de weg deels me concentratie kwijt en heb niet eens gezien dat Hamersma voor de groep uit gewisseld was. Al bij het aantrekken van mijn schoenen voelde ik dat ik lekker zou lopen en dat gebeurde. Als moet ik zeggen dat sinds ik op Mizuno loop elke loop meer dan lekker gaat. En zo ook nu weer. Ik liep 20m achter Niek de wissel uit en al snel haalde ik hem terug, vervolgens was ik na 500m ook de 2de fietsgroep voor het grootste gedeelte voorbij, vervolgens kwam ik voorbij Rens de Boer, daarna Ynze Keulstra die qua loopstijl eng veel op ze zus Pien lijkt besefte ik tijdens het lopen. Vervolgens nog de oude top concurent Peter de Vries voorbij erg goed te zien dat ook hij de draad weer heeft opgepakt. En op het laatste 1600m nog Edo voorbij die na lange tijd lange afstanden gedaan te hebben weer terug is in de eredivisie. Maar Mark turbo Hamersma liep nog 20m voor me en na het passeren van Jarrich van Woersem sloot ik aan bij Mark. Ik zal eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie niet van plan was Mark voorbij te gaan in de laatste km. Gezien zijn teamgenoten had het niet uitgemaakt voor de uitslag of ik wel of niet achter hem zou finishen. Maar toen ik merkte dat hij anging liet ik me toch verleiden, en versnelde. Uiteindelijk finishte ik na een 3de looptijd van 15.26 op de 14de plek. Dat terwijl ik als 41ste de wissel uit kwam. Ik heb 5km heerlijk gelopen en er lijkt tegenwoordig wel een cruisecontrol op te zitten. Nu volledige focus op BK duathlon Kortrijk waar ik mij hoop te plaatsen voor het EK in Weyer op 23-08.

Geen opmerkingen: