maandag 13 mei 2013

Lol, Lachen, Plezier en Genieten.


Op zaterdag 11-05 was het dan zover de start van het eredivisie triathlon seizoen met de UT team triathlon te Enschede. Gezien het gebrek van een eredivisie team voor mij nam ik met 4 mede triathlteten deel aan de recreanten serie. Ons team bestond uit mij en de toppers Arjen van der Meulen, Youri Vaes en Jeroen Leuvering aka Leuf. Bij dit evenement doe je 2 wedstrijden versprijd over de dag. Een individuele ochtend serie bestaande ui 175m zwemmen, 7km fietsen en 2km hardlopen. In tegenstelling tot het BK Lille van afgelopen weekend was ik voor deze wedstrijd wel zenuwachtig of zoals me trainer (Koen de Haan) het beter verwoorde ‘’ gezonde spanning omdat je weet dat je iets gaat doen waar je goed in bent’’. Ik ben de afgelopen weken nogal goed op dreef wat de baantrainingen betreft en loop soepel onder de 3.00 de km op het moment. En wilde dit laten zien bij de ochtendserie. Om 10.25 uur was het dan zover als laatste van me team mocht ook ik van start. Zonder enig idee gehad te hebben wat de rest tot dan toe voor tijden neer had gezet ging ik hard maar met reserve weg. Al snel kwam ik in de knoop met de mensen voor me, En ook de keerpunten verliepen niet soepel ik gleed namelijk weg bij de afzet na het schuin afzetten om onder de lijnen door te komen. Na het water begon de wedstrijd voor mij. Ik snelde naar me fiets en wisselde voor mijn doen snel. Eenmaal op de fiets merkte ik dat de benen graag wilden dus ging ik ervoor. Alleen ging ik niet soepel door de bochten. Het wegdek was nat dus ik besloot de rechte stukken meer gas te geven en d bochten zonder risico’s te nemen. Na ca 6km besloot i9k de rugrits van me oude selectie pakje te openen maar die weigerde. Gezien het neopreen in het pak wist ik dat hij open moest wilde ik met lopen laten zien wat ik kon. Na veel trekken had ik hem half open en besloot het er maar mee te doen. Toen ik eenmaal me loopschoenen aan had snelde ik in een soort gecontroleerde sprint de wissel uit. De benen voelde verassend goed en ik bleef het tempo goed vasthouden. Eenmaal over de finish bleek ik 3de te zijn net voor teammakker Arjen. Toen even later de tussentijden bekend werden begon de humor. Arjen had rustig gezwommen voor zijn doen en realiseerde de snelste zwemtijd over de gehele ochtendserie incl de eredivisie team. Nog geen minuut later kwam Koen lachend naar me toe en kreeg ik te horen dat ik de gedeelde 2de looptijd over de hele ochtendserie samen met nederlands kampioen OD en Sprint triathlon op de 2km liepen wij 5.48 voor de cijferkanonnen. Alleen Stefan van Thiel van Dolphin-zerod squadra Veloce was sneller. En in totaal stonden we derde in het team klassement na ronde 1.

Omstreeks 15.25 ging voor ons het startschot in de middagserie. We lagen op podiumkoers en dit wilde we graag zo houden. Arjen zwom op kop met Leuf in zijn linker jetstream en Youri in zijn rechter. Ik zwom daar vlak achter zodat ik de jetstream van 2 zwemmers had ipv. 1. De zogenaamde ‘’Ruit tactiek’’ mede mogelijk gemaakt door Arjen na een trainingsweekend in de ardennen.  Dit werkte blijkbaar want als je terug kijkt naar de uitslagen zwommen wij de snelste tijd in de recreanten serie, en er waren maar 3 eredivisie teams die sneller waren. Niet gek aangezien ik in de ochtend serie een minder zwemonderdeel kende. Na 475m kwamen we in een tijd van 6.22 het water uit om vervolgens de fiets op te gaan. Leuf pakte de eerste 1300m terwijl ik me schoenen aantrok. Eerste ronde draaide het nog niet zo soepel. En merkte in ronde 3 wat vermoeidheid op de gezichten van Arjen en Leuf.  Youri draaide nog goed mee maar die was een beetje uit ze doen door de de vermoeidheid van onze ploegmakkers. Bij het uitdraaien van een bocht hoorde ik achter mijn een brul en ik zag dat Youri Arjen en Leuf moest terugbrengen. Vervolgens hebben we even kort overleg en ik belsoot de laatste anderhalve ronde op kop te rijden zodat iedereen zijn benen kon sparen voor het looponderdeel. In de laatste ronde was er weer wat oorlog op de fiets dit doordat een ander team in ons wiel bleef hangen. Maar we gingen dan toch de wissel in. Ik wisselde als derde van ons team. En zoals afgesproken liet ik Youri en Arjen het tempo zoeken wat hun aan konden. Op een bepaald punt werd het voor Arjan iets te veel maar een meer ondersteunende hand als een duwende hand achter hem liep hij toch in een meer dan straf tempo door. Ook Youri wist mij aangenaam te verassen door het tempo op kop te houden. Uiteindelijk werden we 4de in de ochtendserie 4seconden voor het almeerse RTC team en dat met 2 zwemmers (Arjen en Leuf, 1 oud roeier Youri en ik als comebackkid). In het totaal klassement wisten wij onze derde plaats te behouden en zo werden we dus derde met het team. Het hele team heeft super prestaties geleverd en ze hebben met ze allen gezorgd voor een super dag. Ik heb genoten en deze wedstrijd geeft zeker veel vertrouwen voor de rest van het seizoen.

Geen opmerkingen: